هزینه ترخیص کالا از گمرک ترکیه

ترخیص کالا ازگمرک ترکیه

5/5 - (1 امتیاز)

روابط تجاری گرم بین ایران و ترکیه باعث شده که تمایل زیادی برای واردات کالا از ایران به ترکیه و به دنبال آن ترخیص کالا از گمرک ترکیه وجود داشته‌ باشد. از طرفی وجود قوانین و محدودیت‌های موجود در این زمینه و متغییر بودن آن با توجه به شرایط سیاسی و منطقه‌ای، باعث شده‌است که این موضوع دشوار شده و در صورت اقدام بدون آگاهی دچار ضرر و زیان بسیاری شوید.

در واقع ترخیص کالا از ترکیه به ایران و همچنین هزینه ترخیص کالا از گمرک ترکیه، مستلزم کسب اطلاعات کامل و جامع در این رابطه است. ما در این نوشته تمام اطلاعات مورد نیاز شما در این زمینه را تهیه کرده‌ایم.

در صورت داشتن سوالات بیشتر می‌توانید با کارشناسان شرکت ایزی‌فریت در تماس باشید و مشاوره لازم جهت ترخیص کالا از گمرک ترکیه، دستورالعمل‌ های قانونی، تعرفه‌ها، کد کشور مبدأ کالا و نرخ ارز مطلع شوید و حمل ایمن کالای خود از ترکیه را به ما بسپارید.

در این مطلب سعی کردیم صفر تا صد ترخیص کالا از گمرک ترکیه و هزینه ترخیص کالا از گمرک ترکیه را به طور مفصل شرح دهیم تا به سوالات متعدد شما در این زمینه پاسخ داده شود.

با ما همراه باشید.

عنوان مطالب

ترخیص کالا چیست؟

هزینه ترخیص کالا از گمرک ترکیه

قبل از هرچیزی بهتراست در مورد تعریف ترخیص کالا از گمرگ مطلع شویم.
ترخیص کالا در واقع به معنی آماده سازی و ارائه مدارک لازم برای تسهیل صادرات و واردات به کشور، به نمایندگی از صاحب کالا و انجام امور گمرکی، که شامل پرداخت هزینه‌ها و تحویل گرفتن کالا از گمرک و ترخیص کردن آن با استفاده از مدارک مربوطه می‌شود است.

اگر بخواهیم یک تعریف مختصر و ساده داشته‌ باشیم، ترخیص به معنی فرآیندی است که در طول آن، کالا برای ورود به کشور و یا خروج از آن، از گمرک عبور می‌کند.

ضرورت ترخیص کالا

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که ضرورت این همه سختگیری و هزینه برای ترخیص کالا از ترکیه به ایران چیست؟

ترخیص کالا و طی کردن مراحل قانونی آن از طریق گمرک، باعث می‌شود تا مبادله آن نیز جنبه قانونی و رسمی به خود بگیرد. همانطور که برای ایجاد یک منزل مسکونی نیازمند اخذ مجوز و در نظر گرفتن برخی الزامات قانونی است، صدور و ورود کالا نیز باید پروسه‌های قانونی لازم را طی کند.

هزینه ترخیص کالا از گمرک ترکیه

در صورتی که اداره گمرک به فعالیت تاجران بی‌توجه باشد، ممکن است برخی افراد سودجو با واردات کالاهای جعلی با برندهای معروف، بازار فروش سایر تاجران را تخریب کنند. به همین علت تلاش برای نظارت بر ورود کالاهای وارداتی، به‌منظور جلوگیری از جعل و سوء استفاده ضرورت دارد.

در واقع از هدف‌های اصلی ترخیص کالا، حفظ امنیت تجاری و حمایت از تاجران است.

بیشتر بخوانید: هزینه ارسال بار از ترکیه به ایران

مراحل ترخیص کالا

قبل از صحبت در مورد هزینه ترخیص کالا از گمرک ترکیه، ابتدا به مراحل ترخیص کالا می‌پردازیم.

مراحل ترخیص کالا از ترکیه به ایران

به صورت کلی برای ترخیص کالا از گمرک ترکیه، باید به موارد زیر توجه کرد:

۱)  ثبت اظهار از طریق سامانه گمرکی EPL


اولین مرحله در ترخیص کالا از ترکیه به ایران مربوط به تکمیل اظهارنامه واردات و ثبت اطلاعات در سیستم گمرک کشور است. طبق دستورالعملی که در سایت رسمی اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران به منظور ترخیص کالای وارداتی آمده‌است، اظهارنامه گمرکی باید به گمرک تحویل داده شود و شما باید تمامی اطلاعات مربوطه را در آن وارد کنید.

بررسی و تایید اظهارنامه

در پایان این مرحله در صورتی که تمام قسمت‌ها را به درستی پر کرده باشید و هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، نرم افزار به شما یک شماره سریال و یک شماره عطف خواهد ‌داد. شما هم اکنون می توانید از این اطلاعات پرینت گرفته و برای انجام مراحل بعدی ترخیص کالا از ترکیه به ایران، آن را نزد خود نگه‌ دارید.

اسناد لازم برای اظهار کالا جهت واردات قطعی

اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از ترکیه به ایران:

واردات کالا از ترکیه

۲) احراز هویت و تعیین مسیر

در این مرحله، دایره احراز هویت که دایره فنی گمرک است، اسناد شما را بررسی کرده و در صورتی که تایید کند، برای شما یک شماره ثبت یا کوتاژ اختصاص می‌دهد. دریافت کوتاژ به این معنی است که اظهارنامه واردات کالای شما با یک شماره اختصاصی ثبت شده است و سپس مهر می شود.

۳) کنترل کالا

کالای شما در روند ترخیص کالا از ترکیه به ایران لازم است یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز را برای ارزیابی طی کند.

قرار گرفتن در مسیر زرد و قرمز به این معنی است که کالای شما نیاز به کنترل دارد که توسط کارشناسان و بازرسان صورت می‌گیرد، تا با اسنادی که شما ارائه کرده‌اید، مقایسه و مطابقت داده شود. پس از طی کردن این ارزیابی، کالای شما در بخش دایره ارزش، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و … بررسی می‌شود.

۴) اخذ مجوزهای لازم

در این مرحله مجوزهای لازم که توسط سیستم و کارشناس با توجه به کالا تعیین گردیده‌ است، باید تکمیل شود. استاندارد، بهداشت، قرنطینه، مجوز تجهیزات مخابراتی و رادیویی، تجهیزات پزشکی، جهاد، انرژی اتمی، وزارت راه، مالیات و … از جمله مجوزهای لازم در این بخش می‌باشند.

هزینه ترخیص کالا از گمرک ترکیه

۵) بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس

۶) صندوق و صدور سند ترخیص

مرحله ششم از مراحل ترخیص کالا از ترکیه به ایران این است که پس از اینکه مبلغ پرداختی از سوی گمرک مشخص گردید، شما باید هزینه را به صورت فیش نقدی به حساب گمرک واریز کنید.

سپس فیش پرداخت را گرفته و پروانه سبز گمرکی برای شما صادر می‌شود. پروانه سبز سندی است که در گمرک صادر می‌شود و به معنای آن است که عملیات ارزیابی به پایان رسیده و شما با گمرک تسویه کرده و می‌توانید مقدمات خروج کالای خود را از گمرک فراهم نمایید.

۷) انبارداری و اجازه بارگیری

ترخیص کالا از ترکیه به ایران

پس از پایان تشریفات کار پروانه‌های مهر شده و صدور سند ترخیص، هنگامی که تسویه‌های لازم با شرکت حمل و نقل صورت گرفت، با توجه به دریافت قبض انبار و سایر مدارک لازم، گمرک مجوز بارگیری را صادر می‌کند و مبلغی به عنوان مبلغ انبارداری توسط مسئول نگهداری کالا از شما دریافت می شود.

۸) خروج کالا از گمرک

در آخرین مرحله از مراحل ترخیص کالا، شما می توانید بیجک انبار را توسط انبار دار گمرک دریافت کنید. بیجک انبار بعد از کنترل پروانه سبز گمرکی و  همچنین مهر درب خروج  صادر می‌شود و نشان می‌دهد که کالای مربوطه به شما تحویل داده شده‌است، و می توانید برای بارگیری کالای ورودی، وسیله نقلیه مورد نظر خود را را وارد گمرک کنید.

هزینه ترخیص کالا از گمرک ترکیه

در هر موضوعی شاید سوالی که برای بیشتر افراد پیش می‌آید بحث مربوط به هزینه‌ها است.

هزینه ترخیص کالا از گمرک ترکیه، به موارد زیادی بستگی دارد. در زیر هزینه‌های ترخیص کالا به طور کلی آورده شده‌است.

برای دانستن تعرفه های گمرکی اول لازم است تا با مفهوم آن آشنا شوید.
هزینه های گمرکی: به مبلغی گفته می‌شود که جهت انجام عملیات گمرکی دریافت می‌گردد.
این هزینه‌ها معمولا شامل هزینه انبارداری، باربری، صفافی(بارچینی)، تخلیه، تعرفه‌بندی، آزمایش، بارگیری، کارشناسی، بدرقه کالا و … است.

هزینه های گمرکی به دو دسته تقسیم می‌شوند:
یکی حقوق و عوارض است که نوعی مالیات غیرمستقیم است و دیگری هزینه‌هاست که در مقابل انجام خدمت وصول می‌شود؛ مثل هزینه تخلیه و بارگیری، آزمایش، استاندارد و انبارداری.

حقوق و عوارض گمرکی شامل مواد زیر است:

۱ ـ حقوق گمرکی (که برای همه کالاها ۴ درصد است و توسط مجلس وضع شده است.)

۲ ـ سود بازرگانی که توسط دولت تعیین می‌شود.

یک سری هزینه‌های گمرکی دیگر نیز وجود دارد که گمرک به نیابت از دیگر سازمان‌ها آن‌ها را دریافت کرده و سپس به حسابشان واریز می‌نماید.

از جمله این عوارض می‌‌توان به عوارض شهرداری، تضمین صادرات، حق ثبت سفارش، عوارض هوایی، عوارض بندری، تعاون، آسفالت، راه و ساختمان، عوارض بهداری، آموزش‌ و پرورش و … اشاره کرد.
مجموع این وجوه به عوارض گمرکی مشهور هستند.

هزینه ترخیص کالا از گمرک ترکیه

مفاهیم و نحوه محاسبه هزینه های نوع اول:

حقوق گمرکی:
(ارزشCIF * نرخ ارز * نرخ تعرفه)

سود بازرگانی:
(ارزش CIF) * (نرخ ارز) * (نرخ تعرفه)

عوارض گمرکی:
[(سود بازرگانی) + (حقوق گمرکی)] * (۸%)


سود بازرگانی مانند یک نوع مالیات غیر مستقیم است که طبق قانون امور گمرکی از برخی کالاهای وارداتی اخذ می‌گردد. نرخ سود بازرگانی متغیر است و بستگی به نوع کالا و سیاست‌های دولت دارد.

ارزشCIF: ارزش سيف مجموع ارزش کالا، بيمه و کرايه حمل مى‌باشد.

نرخ ارز: نرخ ارز براى محاسبات گمرکي، نرخ رسمى ارز مى‌باشد که توسط بانک مرکزى ايران همه روزه اعلام و ابلاغ مى‌شود.
دقت داشته باشید که کالا با هر نوع ارزى خريدارى شود، محاسبات گمرکى فقط براساس نرخ رسمى ارز انجام مى‌پذيرد.

نرخ تعرفه: تعرفه یک نوع معیار رقمی و یا عددی برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا است.
هرساله دولت یک لیست از تعرفه کالاها ارائه می‌دهد، که شما با استفاده از کد HS کالای خود و همچنین براساس وضعیت گروه کالا، می‌توانید از نرخ تعرفه کالا آگاه شوید.

بیشتر بخوانید: کد HS چیست؟

سایر هزینه‌های پرداختی هنگام ترخیص کالا

۱- بیمه

نرخ حق بیمه به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله:

  • تعداد خطرات و نوع خطرات تحت پوشش
  • مقدار فاصله بین مبدا و مقصد
  • نوع محموله از لحاظ آسیب پذیری و خطرناک بودن
  • مسیر حرکت و نوع وسیله نقلیه

۲- هزینه انبارداری

یکی از هزینه‌های گمرکی که در صورت عدم ترخیص کالا از گمرک در تاریخ معین، شامل کالاهای وارداتی می‌‌شود، هزینه انبار داری است. این هزینه از لحظه ورود کالا به گمرک تا زمان خروج آن لحاظ می‌ شود‌.

هزینه انبارداری رابطه مستقیمی با مقدار و حجم محموله، مدت زمان توقف در انبار و نوع انبار دارد و به شکل زیر محاسبه می‌گردد:

(هزینه انبار داری) = (مدت زمان) * (نرخ انبار داری) * (وزن نا خالص)

چنانچه کالای وارداتی در انبار گمرک دپو شد، هزینه انبار داری را باید به گمرک پرداخت کرد.

نرخ انبارداری با توجه به نوع انبار،‌‌‌ محوطه باز و انبار گمرکات فرودگاه‌ها متفاوت است.


۳- هزینه های کوچک ازقبیل: قبض انبارالکترونیکی، پرینت اظهارنامه، لاک و مهر، که مجموعا کمتر از ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال می باشد.

۴-  هزینه آزمایشگاه (درصورتیکه کالا اجبار به آزمایشگاه داشته باشد).

۵- هزینه استاندارد

۶- هزینه مربوط به مالیات کارت بازرگانی، اگر به نام شخص ثالث وارد گردد.

۷-  هزینه های مربوط به دستمزد ترخیص کالا

جریمه گمرکی

جریمه گمرکی یکی دیگر از هزینه‌های گمرکی است که در مواقع اظهار کالا با ارزش نرخ پایین‌تر توسط صاحب کالا یا حق‌العمل کار، به کالای وارداتی تعلق می‌ گیرد.

این هزینه بر اساس میزان اختلاف ارزش و تعرفه توسط کارشناس محاسبه شده و در خانه ۴۶ فرم اظهار نامه درج می‌‌گردد. به همین علت در هنگام ذکر ارزش کالای خود بسیار دقت نمایید، تا محتمل هزینه اضافی نشوید.

نکته پایانی

ترخیص کالا از گمرک مسیرهای مختلف و مراحل چندگانه‌ای دارد.
شرکت ایزی‌فریت در زمینه حمل‌بار از ترکیه سابقه‌ای ارزشمند دارد و با داشتن کادری مجرب، خدمات حرفه‌ای حمل بار از ترکیه را ارائه می‌دهد.

در صورت درخواست، ما شما را به شرکت‌های متخصص در زمینه ترخیص بار معرفی می‌کنیم، تا تمامی سوالات خود را در زمینه ترخیص کالا از ترکیه به ایران و هزینه ترخیص کالا از گمرک ترکیه، با کارشناسان آن شرکت در میان بگذارید.

شما می‌توانید حمل بار خود را با خیال راحت به ما بسپارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان شرکت از طریق شماره ۰۲۱۸۸۹۹۲۵۰۴ در تماس باشید و یا از طریق دکمه زیر درخواست خود را ثبت نمایید در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

سوالات متداول

ترخیص کالا یعنی چه؟

ترخیص کالا در واقع به معنی آماده سازی و ارائه مدارک لازم برای تسهیل صادرات و واردات به کشور، به نمایندگی از صاحب کالا و انجام امور گمرکی، که شامل پرداخت هزینه‌ها و تحویل گرفتن کالا از گمرک و ترخیص کردن آن با استفاده از مدارک مربوطه می‌شود است.

ترخیص کالا از ترکیه شامل چه مراحلی میشود؟

این فرآیند شامل ۸ مرحله میشود که آنها را به صورت کامل در این مطلب برایتان توضیح داده‌ایم.

هزینه های گمرکی چند دسته هستند؟

هزینه های گمرکی به دو دسته تقسیم می‌شوند:
۱) حقوق و عوارض که نوعی مالیات غیرمستقیم است
۲) هزینه‌ها که در مقابل انجام خدمت وصول می‌شود؛ مثل هزینه تخلیه و بارگیری، آزمایش، استاندارد و انبارداری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button